Page 5 - lidercfeny_akf_201909
P. 5

XI. évf. 7. szám, 2019. szeptember   Lidércfény amatõr kulturális folyóirat  Lidércfény amatõr kulturális folyóirat   XI. évf. 7. szám, 2019. szeptember

                                                               A tolerated guest



















         The humble hummingbird - vászon, tempera

       újonnan  olajokkal  is  festek,  de  még  nem  tudtam  rá  sok  időt   tehetség,  akinek  milyen  jó,  hogy  így  tud  festeni,  rajzolni,  írni,
       áldozni. A jövőben mindenféleképp fogom majd tovább tanul-  zenét komponálni stb… Mintha fel sem áldozott volna ezért a
       mányozni.                                             művész semmit, csak így kelt fel egy reggel, hogy ő egy profi. Ez
        A grafikai technikáim elég egyszerűek, legfőképp a „hatching”   sajnos mindig is így volt, és nem tudom, valaha meg fog-e vál-
       technikát szeretem, ami kb. annyiból áll, hogy a tónusokat sok   tozni.  Ezzel  nem  jelentem  azt  ki,  hogy  szerintem  nem  létezik
       vonal egymás mellé húzásával hozzuk létre. Ezek húzási irányá-  tehetség,  mert  láthatóan  vannak  olyan  emberek,  akiknek  erő-
       nak, vastagságának, dinamikájának manipulálásával érhetünk el   sebb  az  affinitása  bizonyos  dolgokhoz,  mint  másoknak,  de  ez
       térbeliséget és hihető textúrákat.                    nem  jelenti  azt,  hogy  nekik  ne  kéne  ugyanúgy  végigfutni  az
        Ez felelt meg a legjobban a kedvenc vízfesték technikámnak,   akadálypályán.  Személy  szerint  próbálom  terjeszteni  az  igét,
       ami  a  „wash”,  illetve  a  „wet  on  wet”,  ami  lényegében  egy   hogy a kreatív munkák 90%-ban a befektetett órákból, tanulmá-
       nagyon vizes festési módszer. Eleinte nagyon sűrűn és hígítatlan   nyokból, kitartásból és dedikációból táplálkoznak és maximum
       állapotban  használtam  a  vízfestéket  és  csak  később  tanultam   10%-ban a tehetségből. Valakik úgy vélik, az a 10% is még sok.
       meg effektíven használni ezt a kevert technikát.
        Amit még megemlítenék, az a tempera vagy gouache festék   – Mint azt a bevezetőben is említettem, főleg külföldi megren-
       technikám,  ami  pedig  valamilyen  szinten  szinkronban  van  a   delőid vannak. Ez hogyan alakult ki? Tudatosan így tervezted,
       digitális  festési  stílusommal.  Blocking  módszerrel  közelítem   vagy így hozta az élet?
       meg, ami a nagyobb elemek, árnyékok, fények „behelyezését”
       jelenti a képünkre, majd miután ezek a nagy pacák megvannak
       és  hunyorított  szemmel  már  látszanak  a  lényeges  elemek,  na
       ekkor  kezdődhet  meg  az  apró  részletek  megfestése.  Az
       underpainting  /  aláfestés  technikát  is  nagyon  szeretem,  mert
       iszonyat sok apró hibát követek el ekkor és ezek erősen intuitív
       ecsetvonásokat, színegyütteseket hoznak létre.
        A  digitális  alkotásaimat  nagyban  inspirálja  a  tradicionális
       alkotási  alapom,  szóval  szinte  mindig  arra  törekszem,  hogy  a
       virtuális vásznon is megtalálhatóak legyenek az ecsetvonások, a
       textúrázottság,  meg  egyfajta  régies,  érdes  érzés,  de  sajnos  ezt
       nem  tudom  jól  megfogalmazni.  Alapvetően  az  az  érzés,  ami
       elragad, mikor ránézel egy kézzel festett eredeti képre. Ezt igen
       nehéz elérni digitálisan, de nem lehetetlen.
        – A levélváltásunk során említetted, hogy neked is, illetve más
       művészismerőseidnek is zavaró, ha olyat hallotok például, hogy
       ti milyen tehetségesek vagytok, könnyű nektek, stb. Feltételezem,
       ezt általában olyanoktól halljátok, akiknek nincs igazán fogal-
       muk arról, mennyi munka van egy-egy alkotás mögött. Egyébként
       ezt az interjúsorozatot azért is indítottuk el januárban (amellett,
       hogy  bemutassuk  az  aktív  magyarországi  grafikusokat),  hogy
       megmutassuk, ez is egy olyan szakma, amelynek alapjait is éve-
       kig kell tanulni, és aki erre adja a fejét, az élete végéig tud fejlőd-
       ni. Te mit gondolsz erről a kérdéskörről?
        –  Helyes  a  feltételezés!  Nekem  mentoraim  és  kortársaim  is
       sokszor megkapták a tehetséges jelzőt. Én magam is megkap-
       tam, és elkezdtem észrevenni, hogy a munka a mögött, hogy egy
       művész eljuthasson odáig, hogy profin tudjon alkotni, az a nézőt
       teljesen hidegen hagyja javarészt. Ezzel talán nincs is gond, hisz
       sokan a látványt szeretnék fogyasztani, nem pedig megismerni
       a  személyt  az  alkotás  mögött,  de  a  probléma  az,  hogy  szinte
       reflexszerűen  beskatulyázzák  az  alkotót,  mint  egy  kivételes                                   Flamberge


       Facebook: Lidércfény Online • lidercfeny@szentesinfo.hu • www.lidercfeny.hu                            5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10